Kadernota 2025-2028

Afgelopen week stelden de gemeenteraad de jaarstukken 2023,  de Tussentijdse Rapportage (TURAP) en de kadernota 2025-2028 vast. Hiermee bespraken we de financiële situatie van de gemeente Leidschendam-Voorburg en gaven als VVD LV ook een aantal opdrachten mee aan dit College.

Geconcludeerd kan worden dat er een financieel degelijk beleid wordt gevoerd door onze wethouder Financiën Philip van Veller. We sluiten 2023 in de plus af en kijken we aan tegen een structureel reëel sluitende begroting voor zowel 2025, 2027 als 2028. Dat betekent dat we er richting het ‘Ravijnjaar’ 2026 – in tegenstelling tot andere gemeenten-  goed voorstaan. Het is dus momenteel niet nodig om o.b.v. de Raadsbrief ombuigingen en intensiveringen de lasten voor onze inwoners te verhogen dan wel voorzieningenniveaus naar beneden bij te stellen. Uiteraard laten de risico’s zoals benoemd in de laatste 2 hoofdstukken van de kadernota wel zien dat dit ook plots zo kan draaien. We zijn dus nog niet helemaal uit de storm. We hebben opgeroepen om ook als raad om in de toekomst of richting de begroting met financieel onderbouwde ideeën en/of moties te komen, oftewel niet alles kan en ook wij als raad moeten gaan leren keuzes te maken.

Met de jaarstukken concludeerden we wederom dat we als gemeente de degeneratiegelden van telecomaanbieders (vergoeding voor werkzaamheden en eventuele schade door werkzaamheden trekken glasvezel) niet gaan wegzetten in 2024. Als fractie ontvangen we toch nog veel klachten over slecht teruggelegde stoepen of gevaarlijke tegelfietspaden. Met een motie hebben we ervoor de tweede maal op rij voor gezorgd dat er ook in 2025 geld beschikbaar komt om met een soort van ‘Vliegende Brigade’ snel te kunnen reageren op meldingen van inwoners. Onze oproep is dan ook om deze te blijven melden bij de gemeente!

We hebben in het debat gesproken over hoe we onze straten en wijken Schoon, Heel, Veilig en Groen houden. We maken ons zorgen over de stijging van afvaldump en zwerfafval en we hebben onze verbazing uitgesproken over de beslissing om hondenpoepzakjes niet meer te verspreiden bij prullenbakken langs hondenuitlaatroutes. De VVD LV vindt dit een achteruitgang in service voor onze inwoners. Afgezien van dit, maken wij ons zorgen over de mogelijke gevolgen; overlast door meer hondenpoep op straat; het is ergernis nummer 1.  De VVD LV heeft de wethouder gevraagd op de hoogte te worden gehouden van de effecten en impact van de keuze. Hij zei toe dit via de Wijkatlas te monitoren.

Leidschendam-Voorburg bruist van energie en ondernemerskracht. Of het nu bewoners zijn die actief zijn in en voor hun wijk, hardwerkende adviesraden, onze maatschappelijk betrokken sportverenigingen dan wel het MKB. We hebben n.a.v. onze fractie-wijkwandeling aandacht gevraagd voor de te natte velden van Forumsport, onzekerheid bij ondernemers op bedrijventerreinen als ook een evenement voor onze jongeren.

Een langgekoesterde droom voor de realisatie van zwem- en speelwater in onze openbare ruimte brachten we weer een stapje verder. De motie voor Bedriegertjes Op het Stationsplein in Voorburg werd unaniem aangenomen en wethouder Keus heeft toegezegd te kijken of hij dit versneld op deze locatie kan realiseren dan wel of hij andere locaties mogelijk kan maken. We zijn hier heel blij mee!

In de bijlage de inbreng van fractievoorzitter Sabrina van den Heuvel en de moties die wij hebben ingebracht dan wel op mee hebben getekend