Verwacht wordt dat
Leidschendam-Voorburg binnen 5 jaar totaal 80.000 inwoners zal tellen. Deze
nieuwe bewoners moeten ergens wonen en werken en dus zet dit college vol in op
het realiseren van bouwplannen, werkgelegenheid en mobiliteit. Dezelfde
ontwikkelingen zien we ook bij onze buurgemeenten. Grote plannen in de
Plaspoelpolder of de transformatie van winkelcentrum In de Boogaard in Rijswijk,
dan wel de herontwikkeling van de Binckhorst in Den Haag en daarbij plannen
voor de aanleg van de HOV-tramlijn.
Ontwikkelingen die weliswaar binnen
eigen gemeentegrenzen plaatsvinden maar wel grote gevolgen hebben voor ons als
Leidschendam-Voorburg. En daar zetten wij als VVD Leidschendam-Voorburg een
duidelijke streep in het zand. Ontwikkelingen bij de buurgemeenten mogen geen
negatieve gevolgen hebben voor onze inwoners. Leefbaarheid, bereikbaarheid en
veiligheid staan bij de VVD LV hoog in het vaandel. Dit hebben we al eerder
laten zien bij het plan om de tramlijn Binckhorst- station Voorburg over de
Prinses Mariannelaan. Door grote inzet in de vorige periode van toenmalig
wethouder mobiliteit Astrid van Eekelen is deze route teruggebracht naar de
lijn over de Maanweg en blijft Opa’s Veldje gespaard. En ook nu nog zet de VVD LV
zich daarvoor in met het Huygenstracé om in de toekomst zowel autoverkeer als
de trambaan onder de grond te brengen.
Komende weken spreekt de
gemeenteraad over het voorstel van de HOV-tramlijn en een pakket aan
Mobiliteitsmaatregelen. In het huidige voorstel voor de HOV Binckhorst is
onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor een tram vanuit de Binckhorst over
de Maanweg naar Station Voorburg, en een trambaan over de Binckhorstlaan en
Geestbrugweg in Rijswijk. Er zijn vele zienswijzen ingediend door inwoners en
de zorg is het meest hoe blijft Leidschendam-Voorburg en met name Voorburg West
en Oud Voorburg leefbaar, veilig en bereikbaar? Een optie genoemd door Rijswijk
is het afsluiten van de Geestbrug voor Haags verkeer om ruimte te bieden aan
tram en fiets. Dit is wat de VVD LV betreft onwenselijk omdat het onze gemeente
aan de westkant volledig op slot zet. Veel meer inzet moet er komen op het
dwingen van automobilisten om de Rotterdamse of Utrechtse baan te nemen,
doorgangswegen die bedoeld zijn om snel Den Haag uit of in te komen.
We willen dan ook voorstellen onderzoek
te doen naar de mogelijkheid om sluipverkeer over de Binckhorstlaan Voorburg te
beperken door de brug over de Broeksloot af te sluiten voor doorgaand verkeer.
Dit biedt de mogelijkheid om de tramlijn goed in te passen op de Binckhorstlaan
Voorburg en te kijken of het mogelijk is de straat om te zetten in een fietsstraat
met behoud van groen en de huidige parkeerplaatsen. Deze maatregel maakt de
voorgestelde afsluiting bij de Geestbrugweg dan ook niet meer nodig. Een ander
voordeel is dat dit ook meteen kansen biedt om de Prinses Mariannelaan
leefbaarder en veiliger te maken door het een gebiedsontsluitingsweg te maken:
door het weghalen van de tramrails uit het wegdek en het omzetten naar 30
km/uur worden de rijbanen smaller, kunnen de fietspaden apart komen te liggen en
wordt ook de Prinses Mariannelaan verkeersveiliger en minder aantrekkelijk voor
sluipverkeer.
Het laatste woord over de HOV-tramlijn is nog niet
gesproken. Er zijn vele meningen en wensen. De komende weken zullen we met
elkaar, zowel inwoners, gemeenteraad als ook regionaal een harde noot moeten
kraken. Maar ons standpunt is duidelijk; wanneer een tramlijn wordt aangelegd mag
dat geen verslechtering opleveren voor onze inwoners. Leefbaarheid,
bereikbaarheid en veiligheid moeten gewaarborgd blijven en het liefst eigenlijk
nog een verbetering opleveren.
Louise Kortman. Gemeenteraadslid VVD Leidschendam-Voorburg.