VVD stemt tegen onnodige ja/ja-sticker

Vanavond is er in de Gemeenteraad een voorstel aangenomen om in 2022 een ja/ja-sticker in te voeren in onze gemeente. Zonder deze sticker ontvang je straks geen reclamefolders meer in je brievenbus. “Dit is een uitwas van onnodige regeldruk”, reageert Bart Eleveld, woordvoerder Economie van de VVD. “Er is een prima werkend, landelijk systeem van nee/nee- en nee/ja-stickers. Dit systeem wordt ook landelijk gehandhaafd door de reclamecodecommissie en is in elke gemeente gelijk.”

Deze nieuwe sticker is dus niet in elke gemeente gelijk? “Nee! Elke gemeente kiest zijn eigen uitzonderingen op de sticker. De flyer die bij de ene gemeente wel in de bus mag, mag in de volgende gemeente met dezelfde sticker ineens niet in de bus. Daardoor is er dus ook geen landelijke handhaving, maar moet de gemeente zelf de handhaving gaan uitvoeren. Allemaal redenen om van dit onzalige plan af te zien.” Bij de stemming in de Gemeenteraad was alleen de fractie van de VVD tegen.